تاثیر لامپ اس ام دی در رشد گیاهان

لامپ و یا نوار های اس ام دی مخصوص گیاه یکی از محصولاتی می باشد که به رشد هر چه سریعتر گیاهان در صنایع کشاورزی استفاده میشود، در مصارف خانگی با اتصال این نوع روشنایی ها به استند گل خود میتوانید به رشد بهتر گیاهان خود کمک کنید

تاثیر لامپ اس ام دی در رشد گیاهان

سلام دوستان عزیز تو این مقاله از ستیا استند قصد داریم در مورد ال ای دی (LED)  و لامپ های اس ام دی (SMD) که برای رشد گیاهان مفید هستند صحبت کنیم و بررسی کنیم ببینیم چه عواملی باعث میشه این لامپ ها یا ال ای دی ها باعث رشد گل و گیاهان بشوند.

 

بدون شک نور خورشید برای رشد گیاهان لازم است و اگر یکی از این سه عامل (آب – خاک – نور کافی) وجود نداشته باشد گیاهی رشد نخواهد کرد.

امروزه اکثریت ما رو به زندگی شهر نشینی آورده ایم و به ناچار وارد آپارتمان هایی شده ایم که ممکن است بنا به موقعیت آن فاقد نورگیر مناسب باشند و اگر شما داری گل و گیاهانی هستید که به نور خوشید احتیاج دارند باید چه کنید ؟

خوب باید از تکنولوژی تشکر کنیم که این مشکل را هم برای ما حل کرده، راه حل این مشکل استفاده از ال ای دی یا لامپ های اس ام دی است که میتوانند جایگزین مناسب برای نور خورشید در محیط شما باشد و نور کافی برای گیاهان شما تامین کند.

 

برای بررسی بیشترانواع این نوع لامپ ها با ما همراه باشید.

 

انواع لامپ های رشد گیاهان

در بازار کلا دو نوع روشنایی برای رشد گیاهان وجود دارد

  • اس ام دی رشد گیاه
  • ال ای دی رشد گیاه

برای درک بهتر این موضوع بهتر این است به معرفی این دو روشنایی بپردازیم.

 

ال ای دی

ال ای دی دیود روشنایی است که در مصارف آن در بخش های مختلفی قابل رویت است و مزایای آن بی شک تا کنون به اثبات همگی رسیده است، ال ای دی های امروزی میتوانند تا 70 لئون بر وات توان نوری ایجاد کنند که این مقدار با پیشرفت تکنولوژی قابل افزایش است.

در یک دید کلی اجزای اصلی یک لامپ ال ای دی شامل یک دیفیوزر و ماژول ال ای دی و درایور آن میباشد.

 

اس ام دی

برای درک این موضوع بگذارید با یک مثال شروع کنیم، اگر از شما بپرسند فرق بین خودرو و اتومبیل چیست و یا تفاوت دفتر و کتاب چیست شما چه پاسخی خواهید ؟ احتملا شما میگویید این دو نوعی ازیک دیگر یا مثل هم هستند.

کمی بعد از ورود لامپ های ال ای دی به بازار نوع دیگری از این لامپ ها با نام اس ام دی ال ای دی وارد بازار شدند که بازاریان برای تفکیک آن را به دو نوع تقسیم کرده اند.

به طول خلاصه ماژول های دیپ (بزرگتر) را ال ای دی و ماژول های کوچک را اس ام دی می نامند.

تفاوت smd و led

تفاوت کجاست ؟

درعمل هزینه تولید لامپ های اس ام دی خیلی کمتر از لامپ های ال ای دی هستند متقابلا هزینه نهایی برای مصرف کننده نیز کمتر است.

از نظر مصرف برق نیز لامپ های اس ام دی مصرف کمتری نسبت به نمونه های دیپ خود دارند، البته ایم موضوع زیاد ملاک نیست چون مصرف برق یک اس ام دی 20 واتی به هر نوع لامپ 20 واتی دیگر برابر است و این موضوع در جنبه شدت نور تاثیر گذار است که میتوان گفت در ظاهر تفاوت آنچنانی با هم ندارند.

 

خوب تا اینجای کار با این لامپ ها آشناییت پیدا کردیم و بهتره بریم سراغ موضوع اصلی و بررسی کنیم ببینیم این لامپ ها کدام یک برای گیاهان و شرایط ما مناسب تر است.

 

مزایای استفاده از لامپ های رشد گیاه

موضوع اصلی رشد گیاه است پس باید ببنیم این لامپ ها چگونه باعث رشد گیاهان ما میشوند.

نور خورشید از طیف های مرئی و نا مرئی بسیاری تشکیل شده است که هر یک از طول موج منحصر به فردی تشکیل شده است.

گیاهان به طول موج بین 380 تا 840 نانومتر برای رشد خود نیاز دارد که بین دو رنگ آبی و قرمز (در دید به رنگ بنفش میتوان اشاره کرد) قرار دارد و سایر طول موج ها برای گیاه ناکارآمد است.

مزایای استفاده از لامپ های رشد گیاه :

  • ایجاد نور مناسب برای رشد گیاه
  • کنترل زمان نوردهی گیاهان
  • افزایش رشد گیاه تا 300 درصد
  • طول عمر بیشتر گیاه
  • تولید گرمای کمتر

 

استند گل با ال دی رشد گیاه

اگر شما برای محیط خود نیازمند استند گل هستید و محیط شما فاقد نورکافی خورشید میباشد شما میتوانید با نوارهای اس ام دی رشد گیاه آن را به استند گلدان های خود متصل کرده و این نیاز ضروری گیاهان را برطرف کرده باشید.

 

نوار اس ام دی رشد گیاهان

 

کدام استند گلدان مناسب تر است ؟

استندهای چوبی به دلیل نارسانا بودن گرما، میتوانند انتخاب مناسبی برای شما باشند زیرا تولید نور همراه با گرما است، هر چند لامپ های اس ام دی گرمای کمی ایجاد میکنند ولی اگر اتصال شما به همره چسب باشد باعث کنده شدن نوار از استند فلزی واحتمال سوختن ال ای دی را به همراه دارد.

 

از کجا نوارهای اس ام دی برای استند گل خود تهیه کنیم

شما میتوانید بعد از سفارش استند گل دلخواه خود از وب سایت ستیا استند، درخواست دهید تا نوارهای اس ام دی همراه سفارش شما مشتریان عزیز ارسال شود و بعد از مونتاژ استند گل میتوانید آن را به چهارچوب استند خود متصل کنید، پیشنهاد میشود برای اتصال از چسب آکواریم استفاده کنید زیرا در اثر آبیاری گیاهان از بدنه استند جدا نشود.

نوار اس ام دی مناسب استند گل

نکته پایانی

هر چند لامپ های اس ام دی برای رشد گیاهان مفید است اما باید در نظر داشته باشید اگر لامپ ها را به صورت سقفی متصل کرده اید به طوری که تابش مستقیم آن قابل رویت است باید بدانید این ممکن است به چشم آسیب وارد کند، پیشنهاد ما برای جلوگیری از آسیب نصب بر روی خود استند گل و یا تابش به صورت مخفی (نور مخفی) برای محیط شما میباشد.



آخرین ویرایش : 20 مهر 1401

تماس با ما